BMW řADY 3

Článek vložil jiřina dne 05.03.2018 BMW řady 3

 

Tato řada nastoupila po úspěšném typu e10 (02), byl velmi oblíben jak k normálnímu užiti, tak i vynikal na závodech svými jízdními vlastnostmi, lehkostí a výkonem, civilní verze měla slušně zpracování, jen ovládání pedálů a brzdy byly průměrné, jízda je zážitkem, který je neopakovatelný. Dnes je toto možné jen s výkonnou verzí řady 1. Vyrobeno bylo mnoho verzí a nejlépe si vedla 2002 Tii, nejvyšší řada 2002 Tii Turbo je dnes nejcennější. Z  vozů e10 je dnes skvělý a cenný veterán, který vyniká svou lehkostí a jednoduchostí. 2002 Tii Turbo se pohybuje nad 1 500000kč

Při nástupu E21 se vylepšil komfort a brzdy, ale ve slabších modelech není ten sportovní pocit jízdy, nejlépe si vedl 4válcovy dvoulitr, motor M10, z důvodu menší váhy na přední nápravě. 6válec dvoulitr a dvatrojka s motorem M20, kde však váha na přední nápravě byla vyšší a zhoršila jízdní vlastnosti, ty byly vylepšeny osazením sportovního podvozku od f. bilstein a částečným předěláním přední nápravy a namontování tužších stabilizátorů. Přibyly i chlazené brzdy. Použití rozvodového řemene snížilo hluk motoru, ale zároveň zvýšilo nároky na jeho údržbu. Celkově pak byl vůz velmi dobře ovladatelný jako dvoulitrový čtyřválec. Typ 323i a 315 tuto řadu ukončil. Tento model byl používán ve velmi zajímavých úpravách při závodech. Dnes se z e21 stal již velmi dobrý veterán a ceny nejlepších typů jsou již vyšší jak 500 000kč

Pokračovaní řady modelem E30 se rozšířila nabídka o diesel, kombi a X-4x4 a vrcholem je M s čtyrválcovými motory S14,který se dostal do podvědomí lidí svým nadčasovým vzhledem, dokonalými jízdními vlastnostmi a výkonem, jeho obrovské sportovní úspěchy trvají dodnes a stále stačí na mnoho i nových modelů (i z ostatních značek), je velmi ceněný a vyroben ve velmi vysoké kvalitě jako sportovní načiní, také provedeni vozu s pohonem 4x4 bylo velmi úspěšné, kde byl osazen motor m20 b 25, spolehlivost velmi dobrá i s přijatelnou spotřebou na stálou čtyřkolku, zůstala v provozu i při odpojeni náhonu 1 nápravy, provedení kombi (první kombi e30 vzniklo soukromě v garáži, odtud ho bmw převzalo) se dobře prodávalo i ve verzi zadního náhonu s daleko slabším motorem (čtyřválec m40), provedeni diesela bylo velmi spolehlivé ( ve  své době to byl nejmenší 6 válec v naftě),po přechodu na turbodiesel ( nejmenší a nejvýkonnější sériově vyráběný diesel)ale spolehlivost klesla na úkor výkonu. Stále jsou k viděni dosti často tyto modely na silnicích,jejich oblíbenost je v dostupnosti,kvalitní jízdě a již se z vozů stal vyhledávaný veterán. Cena M3 se již pohybuje okolo 2 000 000 Kč. Všechny modely – E10, E 21 i E30 měly společné spolehlivost, skvělé jízdní vlastnosti, ale taky poměrně dost jejich karoserie podléhaly korozi, pokud nebyla správně ošetřována, většina mechanických dílů běžně vydržela přes 250 t. km, čalounění bylo také kvalitní a laky karoserie držely, kromě červené, která běžně na slunci vybledla a musela se udržovat.

Následující model E36 byl zajímavý hlavně dvěma typy M3 3,0 a 3,2 a kupátkem s šestiválcovým motorem M50 2,5( jen litinový blok cca 50 kg) a M52 2,8 ( možnost i alu bloku cca 29 kg). Velmi dobře fungovalo na závodech a dodnes je možné sehnat mnoho sportovních dílů.

O novějších modelech řady 3 E46, E90-93 se prozatím nebudu rozepisovat, funkční byly 3,0 i - 3,0 d a řada M